klik untuk sponsor saye

Friday, January 5, 2018

Berkahwin : Mertua

Tahun lepas saya banyak complain pada Encik Suami, hidup saya yang begitu suram..tengok kawan2 lain life mereka sangat seronok...sy, di umur 27 ini...depressed terperap di rumah dengan anak2..

Tapi, Alhamdulillah masuk tahun baru ni, saya sedar sesuatu....
saya dah rasa dah semua tu sebelum saya kahwin..
saya patut bersyukur sebab sy dah kahwin ada anak...
xsempat orang nak bising bila nak kahwin
xsempat orang nak bising bila ada anak..hehew

dan..
dalam kawan2 rapat,
sy yang pertama kahwin..
dalam batch semua tempat belajar pon sy antara yang awal kahwin ๐Ÿ˜





Kembali ke topik,

Haritu masa di kenduri kahwin seorang sahabat yg masih single datang menuntut ilmu perkahwinan dengan saya

soalan cepumas nya ialah :
"kau pernah duduk dgn mertua kan? cemane? mertua kau baik? ok ke? advice sikit bla3"

MERTUA

benda paling isu bila kita dah kahwin, belum kahwin, dan nak berkahwin
hahaha

sejujurnya
saya x rasa mak mertua saya yang paling baik di dunia๐Ÿค
dan saya pon jauh dari menantu paling baik di dunia๐Ÿ˜‡

tapi,

kita ingat lah, kita ni ambik anak dia yang mungkin dalam list paling sayang dalam dunia, kau rasa camne kalau ade orang layan ala kadar kat orang yang kau paling sayang dalam dunia? giteww

jd nasihat nya;
baru kahwin sila jd menantu sebodoh2 nya...kau xtaw siang ikan xtahu itu ini semua tak tahu..
sebab, memang kita tak tahu apa yang biasa pada mereka..
tapi jangan lah sampai memang sungguh2 xtahu..
biar nampak macam quick learner gitu..

sebab, common sense kita dan mereka mungkin xsama ..
ada orang siang udang kena buang kepala, geli katanya..
ada yang udang barely siang ape2, sbb nak air udang sedap..
ada yang makan kena tunggu semua makan sama2..
ada yang biar lelaki makan dulu..
ada yang makan sendiri2...
semua kita kena belajar dan terima..



sebelum ni ada sy bersembang dengan kakak ipar sy..
baru berkahwin 1tahun dengan abang, tinggal di rumah parent saya sementara abang kerja offshore

kakak ipar merungut macam2 sambil bertanya advice juga dr saya macam mana nak bersabar...dalam hati saya,
"mak saya macam mak paling cool di dunia kot..nk komplen apa lg?!๐Ÿ˜’"
tapi dengar ceritanya yang dia di rumahnya : memang jenis keluar melepak xberapa duduk di rumah,
sementara keluarga kami : jenis yang ade curfew..keluar pon mesti di hantar ambil...

saya faham..memang mampu menguji kesabarannya




kita memang akan rasa parent kita normal, the best, sebab mereka yang membesarkan kita, tapi kita xboleh hanya cuba buat orang lain terima cara kita, kita pon kena lah bertolak ansur terima cara orang lain..
bukan suruh buang terus prinsip diri kita, cuma, belajar menerima, dan janga paksa orang terima sekelip mata..

bak kata orang dulu-dulu
masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu mengembooo?

๐Ÿ’

No comments:

Post a Comment